array(6) { ["headers"]=> object(WpOrg\Requests\Utility\CaseInsensitiveDictionary)#159878 (1) { ["data":protected]=> array(4) { ["date"]=> string(29) "Wed, 04 Jun 2025 12:26:20 GMT" ["server"]=> string(39) "Apache/2.4.62 (AlmaLinux) OpenSSL/3.2.2" ["content-length"]=> string(3) "196" ["content-type"]=> string(29) "text/html; charset=iso-8859-1" } } ["body"]=> string(196) "
Not Found
The requested URL was not found on this server.
" ["response"]=> array(2) { ["code"]=> int(404) ["message"]=> string(9) "Not Found" } ["cookies"]=> array(0) { } ["filename"]=> NULL ["http_response"]=> object(WP_HTTP_Requests_Response)#159982 (5) { ["data"]=> NULL ["headers"]=> NULL ["status"]=> NULL ["response":protected]=> object(WpOrg\Requests\Response)#159887 (10) { ["body"]=> string(196) "Not Found
The requested URL was not found on this server.
" ["raw"]=> string(393) "HTTP/1.1 404 Not Found Date: Wed, 04 Jun 2025 12:26:20 GMT Server: Apache/2.4.62 (AlmaLinux) OpenSSL/3.2.2 Content-Length: 196 Connection: close Content-Type: text/html; charset=iso-8859-1Not Found
The requested URL was not found on this server.
" ["headers"]=> object(WpOrg\Requests\Response\Headers)#159921 (1) { ["data":protected]=> array(4) { ["date"]=> array(1) { [0]=> string(29) "Wed, 04 Jun 2025 12:26:20 GMT" } ["server"]=> array(1) { [0]=> string(39) "Apache/2.4.62 (AlmaLinux) OpenSSL/3.2.2" } ["content-length"]=> array(1) { [0]=> string(3) "196" } ["content-type"]=> array(1) { [0]=> string(29) "text/html; charset=iso-8859-1" } } } ["status_code"]=> int(404) ["protocol_version"]=> float(1.1) ["success"]=> bool(false) ["redirects"]=> int(0) ["url"]=> string(153) "https://cdn-test.innowacjespoleczne.pl/app/public/images/innovations/27181/terapeutyczne%20zabawki%203D-c4183ce8-ca00-411f-a29d-15f25512a3bd-original.jpg" ["history"]=> array(0) { } ["cookies"]=> object(WpOrg\Requests\Cookie\Jar)#159877 (1) { ["cookies":protected]=> array(0) { } } } ["filename":protected]=> NULL } }Wstecz Zabawki terapeutyczne 3D

Kategorie
O innowacji
Trudności ze wspieraniem rozwoju psychoruchowego dzieci przedwcześnie urodzonych, które wynikają z dwóch aspektów: specyficznego rozwoju wcześniaków oraz niedostosowanych do ich rozwoju istniejących pomocy terapeutycznych. Standardowe pomoce terapeutyczne (zabawki) są dla tych dzieci zbyt skomplikowane i stymulujące, ponieważ są nadmiernie kolorowe, za głośne, jednocześnie często za ciężkie lub za duże. Wykorzystanie ich w zabawie lub terapii wcześniaków nie przynosi oczekiwanej poprawy umiejętności psychoruchowych odpowiednich do wieku i sprawia, że dzieci zniechęcają się do podejmowania dalszych prób używania zabawek. W konsekwencji u dzieci powstaje poczucie braku kompetencji, wpływu na swoje życie, co utrudnia wcześniakom dalszy rozwój, powoduje wycofanie z kontaktu z otoczeniem i prowadzi do wykluczenia społecznego.
Rodzic lub terapeuta korzystający z innowacji otrzymuje nie tylko projekty zabawek, ale także przejrzystą instrukcję, która pomoże mu dostosować pomoce do umiejętności manipulowania i chwytu dziecka. W ten sposób parametry zabawek terapeutycznych, takie jak wielkość, ciężar, faktura i kolor, mogą być w prosty sposób zmodyfikowane tak, aby przystawały do wieku rozwojowego i możliwości psychoruchowych konkretnych dzieci.
Dzieci do 4. roku życia, które urodziły się jako wcześniaki i potrzebują rozwiązań dostosowanych do ich wieku rozwojowego, a nie wieku życia.
Rodzice wcześniaków;
pracownicy placówek oferujących wsparcie terapeutyczne (m.in. poradnie psychologiczno-pedagogiczne, ośrodki pomocy dziecku i rodzinie, centra medyczne i fizjoterapeutyczne).
Poradnia psychologiczno-pedagogiczna w Bydgoszczy
Graficzne projekty 11 zabawek terapeutycznych, które można wydrukować na dowolnej drukarce 3D (kulkowy dinozaur z wypustkami, wkładanym ogonem i łapami, wkładanka 1-elementowa, 2-elementowa i 3-elementowa w kształcie owoców, nawlekanka w kształcie zwierzęcia o stabilnej podstawie z 1 bolcem, 2 bolcami i 3 bolcami oraz specjalna zabawka do eksperymentowania - dopasowywania elementów do siebie z 1 kluczem, 2 kluczami i 3 kluczami, buzia dużego misia do wkładania obiektów);
scenariusze zajęć z dziećmi, w trakcie których wykorzystywane są zaprojektowane zabawki;
wskazówki dla rodziców i terapeutów pracujących z dziećmi przedwcześnie urodzonymi: w jaki sposób dobrać i zmodyfikować parametry zabawek do możliwości psychoruchowych konkretnego dziecka; w jaki sposób dobrać/zakupić filamenty do drukarki 3D, by były one bezpieczne; w jaki sposób dobrać parametry wydruku, by zabawki były bezpieczne dla dziecka i stanowiły bardzo dobrą jakościowo pomoc terapeutyczną.
U większości dzieci zaobserwowano wydłużony czas koncentracji na przedmiotach oraz wydłużenie czasu interakcji z dorosłym, a także rozszerzenie doświadczeń sensomotorycznych. Progres wystąpił we wszystkich analizowanych obszarach – zarówno w sferze fizycznej, poznawczej, emocjonalno-społecznej, jak i mowy.
Posttesty wykazały liczne postępy w sferze ruchowej – np. chwytanie zabawek i badanie ich szczegółów, dziecko zdejmuje ruchome elementy zabawki, poznawczej – np. rozpoznawanie przedmiotów, dziecko reaguje na nazwy przedmiotów, emocjonalnej – np. dziecko przestaje płakać, prowokuje do kontaktu, wyróżnia ulubione zabawki lub osoby. Zaobserwowano także wydłużony czas koncentracji na przedmiotach. Z uwagi na wymienione wyżej przykłady efektów pracy z zabawkami, narzędzie uznajemy za bardzo skuteczne. Z innowacji korzystać mogą także dzieci z opóźnieniem w rozwoju i różnymi niepełnosprawnościami.
Jak wdrożyć innowację?
Terapeuta;
rodzice;
dzieci z grupy docelowej.
Drukarka 3D;
modyfikacje w projekcie, które umożliwią dobre dopasowanie zabawki do dziecka.