array(6) { ["headers"]=> object(WpOrg\Requests\Utility\CaseInsensitiveDictionary)#159873 (1) { ["data":protected]=> array(4) { ["date"]=> string(29) "Fri, 06 Jun 2025 04:07:15 GMT" ["server"]=> string(39) "Apache/2.4.62 (AlmaLinux) OpenSSL/3.2.2" ["content-length"]=> string(3) "196" ["content-type"]=> string(29) "text/html; charset=iso-8859-1" } } ["body"]=> string(196) "
Not Found
The requested URL was not found on this server.
" ["response"]=> array(2) { ["code"]=> int(404) ["message"]=> string(9) "Not Found" } ["cookies"]=> array(0) { } ["filename"]=> NULL ["http_response"]=> object(WP_HTTP_Requests_Response)#159977 (5) { ["data"]=> NULL ["headers"]=> NULL ["status"]=> NULL ["response":protected]=> object(WpOrg\Requests\Response)#159882 (10) { ["body"]=> string(196) "Not Found
The requested URL was not found on this server.
" ["raw"]=> string(393) "HTTP/1.1 404 Not Found Date: Fri, 06 Jun 2025 04:07:15 GMT Server: Apache/2.4.62 (AlmaLinux) OpenSSL/3.2.2 Content-Length: 196 Connection: close Content-Type: text/html; charset=iso-8859-1Not Found
The requested URL was not found on this server.
" ["headers"]=> object(WpOrg\Requests\Response\Headers)#159916 (1) { ["data":protected]=> array(4) { ["date"]=> array(1) { [0]=> string(29) "Fri, 06 Jun 2025 04:07:15 GMT" } ["server"]=> array(1) { [0]=> string(39) "Apache/2.4.62 (AlmaLinux) OpenSSL/3.2.2" } ["content-length"]=> array(1) { [0]=> string(3) "196" } ["content-type"]=> array(1) { [0]=> string(29) "text/html; charset=iso-8859-1" } } } ["status_code"]=> int(404) ["protocol_version"]=> float(1.1) ["success"]=> bool(false) ["redirects"]=> int(0) ["url"]=> string(136) "https://cdn-test.innowacjespoleczne.pl/app/public/images/innovations/2961/teleasystent-15f9f994-2192-4991-8f7f-33609b427055-original.png" ["history"]=> array(0) { } ["cookies"]=> object(WpOrg\Requests\Cookie\Jar)#159872 (1) { ["cookies":protected]=> array(0) { } } } ["filename":protected]=> NULL } }Wstecz Teleasystent

Kategorie
O innowacji
Samodzielne przemieszczanie się w przestrzeni miejskiej, szczególnie jeśli trzeba udać się do nowego, nieznanego miejsca, jest dla osób z dysfunkcją wzroku uciążliwe i niebezpieczne. Dzięki wsparciu osobistych asystentów wiele osób niewidzących może podjąć aktywność edukacyjną czy zawodową. Nie ma jednak możliwości zapewnienia takiej asysty w wymiarze godzinowym, która pokryje pełne zapotrzebowanie dobowe potrzebującego. Aktywne osoby z dysfunkcją wzroku najczęściej korzystają z pomocy rodzin i znajomych, co rodzi zarówno trudności z planowaniem (rodzina musi podporządkować swoje działania potrzebom tej osoby), jak i frustrację. Infrastruktura miejska czy komunikacja publiczna nie ułatwiają w wystarczającym stopniu samodzielnej aktywności osób niewidzących.
“Teleasystent” to aplikacja mobilna, przy pomocy której asystent może udzielać zdalnego wsparcia osobie z niepełnosprawnością wzrokową. Jest to połączenie wideorozmowy (dzięki wykorzystaniu kamery telefonu) z nawigacją ,,na żywo” w terenie. Wsparcie odbywa się w czasie rzeczywistym. Ze względu na indywidualne trudności związane z poruszaniem się osoby z dysfunkcją wzroku, zaproponowano użycie opaski dotychczas wykorzystywanej przez biegaczy podczas treningu. Częścią aplikacji jest kalendarz spotkań i platforma wymiany informacji pomiędzy użytkownikami – zarówno osobami niewidzącymi, jak i asystentami. Pozwala to na wcześniejsze zgłoszenie potrzeby asysty i zapewnienie sobie wsparcia w konkretnym momencie dnia. Umożliwia też zgłoszenie nagłej, nieprzewidzianej sytuacji, na którą zareaguje jeden z asystentów. “Teleasystent" zakłada wsparcie w trzech obszarach:
CityTime – wsparcie w poruszaniu się w przestrzeni miejskiej i związanymi z tym problemami;
HomeTime – wsparcie w różnych czynnościach domowych;
SpecialTime – wsparcie charakterystyczne dla danej osoby, może być związane np. z jej zainteresowaniami.
Osoby z dysfunkcją wzroku.
Instytucje, organizacje pozarządowe i podmioty współpracujące z osobami niewidzącymi i słabowidzącymi.
Aplikacja “Teleasystent”;
Głosowa instrukcja obsługi aplikacji.
Powstała aplikacja mobilna “Teleasystent”. Została przetestowana na grupie sześciu osób. Użytkownicy aplikacji mieli możliwość skorzystać ze zdalnego wsparcia jednego z dostępnych asystentów i sprawdzić efekty współpracy w praktyce. Test pokazał, że pomoc zdalna realizowana w czasie rzeczywistym przez aplikację „Teleasystent” pozwala bezpiecznie poruszać się osobom niezależnie od warunków atmosferycznych. Teleasystent spotykał się z osobami z dysfunkcją wzroku by poznać sposób poruszania się i funkcjonowanie każdej z nich. Spotkania dotyczyły asysty w domu, wsparcia w spędzaniu czasu wolnego, wsparcia w kontaktach z instytucjami. Uczestnik testu: „Aplikacja jest czymś co powinno się rozprzestrzenić na cały świat, bo pomaga osobom widzącym, które chcą pomagać osobom niewidzącym”.
Jak wdrożyć innowację?
Osoby gotowe do bycia asystentami dla osób z dysfunkcją wzroku.
Wyszkolenie asystentów, sprawne funkcjonowanie aplikacji (i związane z tym koszty).
Kto za tym stoi?
Chrześcijańskie Stowarzyszenie Osób Niepełnosprawnych, Ich Rodzin i Przyjaciół OGNISKO:
Telefon: 12 423 12 31;
E-mail: [email protected];
Facebook: https://www.facebook.com/StowarzyszenieOgnisko/;
Adres korespondencyjny: ul. Lubelska 21, 30-003 Kraków.