array(6) { ["headers"]=> object(WpOrg\Requests\Utility\CaseInsensitiveDictionary)#159889 (1) { ["data":protected]=> array(4) { ["date"]=> string(29) "Fri, 06 Jun 2025 20:43:30 GMT" ["server"]=> string(39) "Apache/2.4.62 (AlmaLinux) OpenSSL/3.2.2" ["content-length"]=> string(3) "196" ["content-type"]=> string(29) "text/html; charset=iso-8859-1" } } ["body"]=> string(196) "
Not Found
The requested URL was not found on this server.
" ["response"]=> array(2) { ["code"]=> int(404) ["message"]=> string(9) "Not Found" } ["cookies"]=> array(0) { } ["filename"]=> NULL ["http_response"]=> object(WP_HTTP_Requests_Response)#159993 (5) { ["data"]=> NULL ["headers"]=> NULL ["status"]=> NULL ["response":protected]=> object(WpOrg\Requests\Response)#159898 (10) { ["body"]=> string(196) "Not Found
The requested URL was not found on this server.
" ["raw"]=> string(393) "HTTP/1.1 404 Not Found Date: Fri, 06 Jun 2025 20:43:30 GMT Server: Apache/2.4.62 (AlmaLinux) OpenSSL/3.2.2 Content-Length: 196 Connection: close Content-Type: text/html; charset=iso-8859-1Not Found
The requested URL was not found on this server.
" ["headers"]=> object(WpOrg\Requests\Response\Headers)#159932 (1) { ["data":protected]=> array(4) { ["date"]=> array(1) { [0]=> string(29) "Fri, 06 Jun 2025 20:43:30 GMT" } ["server"]=> array(1) { [0]=> string(39) "Apache/2.4.62 (AlmaLinux) OpenSSL/3.2.2" } ["content-length"]=> array(1) { [0]=> string(3) "196" } ["content-type"]=> array(1) { [0]=> string(29) "text/html; charset=iso-8859-1" } } } ["status_code"]=> int(404) ["protocol_version"]=> float(1.1) ["success"]=> bool(false) ["redirects"]=> int(0) ["url"]=> string(161) "https://cdn-test.innowacjespoleczne.pl/app/public/images/innovations/26158/Zrzut%20ekranu%202024-07-17%20131906-f5512aac-44fb-47a9-b781-be1ed3158405-original.png" ["history"]=> array(0) { } ["cookies"]=> object(WpOrg\Requests\Cookie\Jar)#159888 (1) { ["cookies":protected]=> array(0) { } } } ["filename":protected]=> NULL } }Wstecz Szachy z wyobraźnią

Kategorie
O innowacji
Brak na rynku opracowanych narzędzi, które można zastosować w terapii młodych osób w spektrum autyzmu i połączyć z nauką gry w szachy.
W ramach innowacji powstał program nauczania oraz instruktaż złożony z 16 scenariuszy zajęć terapeutycznych. Innowacja polega na włączeniu nauki gry w szachy jako części zajęć/terapii. Dotyczy to szczególnie osób w spektrum, ale także uczniów i uczennic, u których występują stany lękowe. Bardzo silny nacisk podczas takiego treningu kładzie się na zapamiętywanie układów figur szachowych i tym samym rozwijanie wyobraźni gracza.
Dzieci i młodzież w spektrum autyzmu;
dzieci i młodzież z problemami z koncentracją;
dzieci i młodzież ze specjalnymi potrzebami.
Terapeuci/terapeutki;
trenerzy szachowi/trenerki szachowe;
szkoły podstawowe i ponadpodstawowe;
szkoły specjalne;
biblioteki i miejsca działalności lokalnej;
rodzice i opiekunowie osób z grupy docelowej;
instytucje pracujące na rzecz dzieci i młodzieży w spektrum.
I Liceum Ogólnokształcące im. H. Sienkiewicza w Łańcucie.
Program nauczania;
instruktaż złożony z 16 scenariuszy jednostek terapeutycznych.
U osób z grupy docelowej:
pobudzenie myślenia logicznego, zdolności analitycznych i strategicznych;
polepszenie koncentracji;
dzięki specyficznej technice uczenia się osoby w spektrum osiągają sukcesy w nauce szachów, co wpływa pozytywnie na ich pewność siebie i samoocenę;
nawiązanie nowych relacji i znajomości;
lepsze radzenie sobie z bodźcami i sytuacjami, które mogą utrudniać codzienne funkcjonowanie;
lepsze zarządzenie stresem i emocjami;
rozwój umiejętności społecznych, takich jak komunikacja, współpraca i umiejętność dzielenia się wiedzą;
rozwinięcie umiejętności koncentracji i skupienia uwag;
umiejętność wyizolowania się od stresujących bodźców;
zmniejszenie uczucia niepokoju i stresu.
U podmiotów wdrażających:
poszerzenie kompetencji w pracy z osobami w spektrum;
dostosowanie odpowiednich narzędzi podczas zajęć i warsztatów.
Innowacja uzyskała pozytywne rekomendacje specjalistów pracujących z osobami ze spektrum autyzmu, zarówno co do skuteczności działania, jak i potrzeby jej wprowadzenia.
Jak wdrożyć innowację?
Trener szachowy/trenerka szachowa;
terapeuta/terapeutka lub osoba, która pracuje z dziećmi lub młodzieżą w spektrum;
osoba z grupy docelowej.
Zaznajomienie się z programem nauczania;
szachownica z figurami szachowymi;
urządzenie elektroniczne dla osoby prowadzającej, np. laptop, telefon, tablet.