array(6) { ["headers"]=> object(WpOrg\Requests\Utility\CaseInsensitiveDictionary)#159874 (1) { ["data":protected]=> array(4) { ["date"]=> string(29) "Wed, 04 Jun 2025 12:26:20 GMT" ["server"]=> string(39) "Apache/2.4.62 (AlmaLinux) OpenSSL/3.2.2" ["content-length"]=> string(3) "196" ["content-type"]=> string(29) "text/html; charset=iso-8859-1" } } ["body"]=> string(196) "
Not Found
The requested URL was not found on this server.
" ["response"]=> array(2) { ["code"]=> int(404) ["message"]=> string(9) "Not Found" } ["cookies"]=> array(0) { } ["filename"]=> NULL ["http_response"]=> object(WP_HTTP_Requests_Response)#159978 (5) { ["data"]=> NULL ["headers"]=> NULL ["status"]=> NULL ["response":protected]=> object(WpOrg\Requests\Response)#159883 (10) { ["body"]=> string(196) "Not Found
The requested URL was not found on this server.
" ["raw"]=> string(393) "HTTP/1.1 404 Not Found Date: Wed, 04 Jun 2025 12:26:20 GMT Server: Apache/2.4.62 (AlmaLinux) OpenSSL/3.2.2 Content-Length: 196 Connection: close Content-Type: text/html; charset=iso-8859-1Not Found
The requested URL was not found on this server.
" ["headers"]=> object(WpOrg\Requests\Response\Headers)#159917 (1) { ["data":protected]=> array(4) { ["date"]=> array(1) { [0]=> string(29) "Wed, 04 Jun 2025 12:26:20 GMT" } ["server"]=> array(1) { [0]=> string(39) "Apache/2.4.62 (AlmaLinux) OpenSSL/3.2.2" } ["content-length"]=> array(1) { [0]=> string(3) "196" } ["content-type"]=> array(1) { [0]=> string(29) "text/html; charset=iso-8859-1" } } } ["status_code"]=> int(404) ["protocol_version"]=> float(1.1) ["success"]=> bool(false) ["redirects"]=> int(0) ["url"]=> string(161) "https://cdn-test.innowacjespoleczne.pl/app/public/images/innovations/26938/Zrzut%20ekranu%202024-08-29%20130442-74830a3a-d718-4744-81fb-cc64db1e679a-original.jpg" ["history"]=> array(0) { } ["cookies"]=> object(WpOrg\Requests\Cookie\Jar)#159873 (1) { ["cookies":protected]=> array(0) { } } } ["filename":protected]=> NULL } }Wstecz Stomatologia bez barier – adaptacja i kwalifikacja pacjentów z niepełnosprawnością

Kategorie
O innowacji
Innowacja społeczna stara się rozwiązać problemy związane z dostępnością, edukacją i koordynacją opieki stomatologicznej dla osób z niepełnosprawnościami intelektualnymi. Potrzeba wprowadzenia innowacji społecznej jest podyktowana brakiem wystarczającego dostępu dzieci z niepełnosprawnościami do profilaktyki i leczenia stomatologicznego. Z aktualnych, standaryzowanych badań stomatologicznych wynika jednoznacznie, iż dzieci z niepełnosprawnościami charakteryzują się zwiększonym ryzykiem występowania choroby próchnicowej, zapaleń dziąseł i innych chorób, a także dysfunkcji w obrębie jamy ustnej przy jednocześnie znacznie większych zaniedbaniach higienicznych w porównaniu do zdrowej części społeczeństwa.
W ramach innowacji przygotowano instrukcję, jak zaaranżować mobilne stanowisko diagnostyczne oraz wzory dokumentów niezbędnych do realizacji zadania (np. przeprowadzenia badania dentystycznego).
Innowacyjność rozwiązania polega na zaaranżowaniu mobilnego stanowiska diagnostycznego, na które - drobnego sprzętu - składa się przenośny fotel i lampa przystosowana do celów stomatologicznych, co umożliwia wstępną kwalifikację oraz adaptację uczniów do postępowania stomatologicznego jeszcze w warunkach szkolnych. Uczeń odwiedzający gabinet dentystyczny korzysta z odpowiednio wyposażonego stanowiska stomatologicznego oraz uzyskuje wstępną diagnozę. Na kolejnym etapie następuje poinformowanie osoby z niepełnosprawnością o stanie zdrowia i przygotowanie jej do procedur, które będą obowiązywały w określonych jednostkach medycznych.
Innowacja służy uczniom z niepełnosprawnością intelektualną i innymi dysfunkcjami i/lub chorobami przewlekłymi.
Nauczyciele/nauczycielki w szkołach specjalnych;
pedagodzy szkolni;
personel pomocniczy w szkole;
pielęgniarki/pielęgniarze;
opiekunowie sprawujący/opiekunki sprawujące opiekę nad dzieckiem w placówkach nauczania i wychowania;
rodzice i opiekunowie osób z niepełnosprawnością intelektualną;
pracownicy i opiekunowie placówek opiekuńczych oraz pomocy społecznej;
studenci/studentki uczelni medycznych na kierunku lekarsko-dentystycznym;
dentyści/dentystki.
Zespół Szkół Specjalnych nr 103 w Poznaniu;
Adres korespondencyjny; ul. Kanclerska 31-33, 60-327 Poznań.
Instrukcja „Algorytm przygotowania i realizacji sesji adaptacyjnej ucznia do gabinetu stomatologicznego“;
propozycja ulotki informującej rodzica/opiekuna prawnego o możliwości skorzystania z wizyty adaptacyjnej dziecka do badania stomatologicznego w szkole;
propozycja listu, indywidualnie skierowanego do każdego rodzica/opiekuna prawnego, informującego o możliwości skorzystania dziecka z wizyty adaptacyjnej do badania stomatologicznego w szkole;
wzór dokumentu zgody rodzica/opiekuna;
wzór formularza zgody na przetwarzanie danych osobowych RODO;
dokument rejestrujący stan zdrowia jamy ustnej dziecka „Paszport dentystyczny stanu zdrowia jamy ustnej”;
wzór karty badania dentystycznego;
wzór checklisty do adaptacji pacjenta;
wzory scenariuszy sesji adaptacyjnej uwzględniających stopień niepełnosprawności intelektualnej ucznia;
opis zadań dedykowanych osobom realizującym testowaną metodę;
wzór karty.
Udoskonalenie i poszerzenie dostępu do usług stomatologicznych;
wzrost poziomu zdrowia i higieny jamy ustnej osób z niepełnosprawnościami.
Zrealizowany trening adaptacyjny prowadził do skrócenia czasu wizyt przy jednoczesnym osiąganiu coraz lepszej kooperacji pozwalającej na wykonanie kolejnych wymienionych w „checkliście“ czynności. 60% testujących uzyskało najwyższy zakładany wynik - 8 pkt; sesja uległa skróceniu z max. 20 minut do max. 15 minut.
Jak wdrożyć innowację?
Uczniowie szkół specjalnych;
dentystki szkolne/dentyści szkolni lub personel medyczny i pomocniczy w szkole specjalnej.
Przestrzeń dostosowana do potrzeb uczniów;
sprzęt medyczny;
wydruk niezbędnych materiałów.
Kto za tym stoi?
Fundacja na rzecz wspierania osób niepełnosprawnych i ich rodzin „Razem na 103”:
E-mail: [email protected];
Adres korespondencyjny: ul. Kanclerska 31-33, 60-327 Poznań.
Dr hab. n. med. Karolina Gerreth:
Zakład Stomatologii Grup Ryzyka Katedry Stomatologii Dziecięcej Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu;
E-mail: [email protected];
Adres: ul. Bukowska 70, 60-812 Poznań.
Pliki do pobrania
- Instrukcja nowej metody dla użytkowników
- Algorytm przygotowania
- Wzór ulotki
- Wzór listu do Rodziców
- Wzór zgody na badanie
- Wzór formularza zgody RODO
- Paszport dentystyczny
- Wzór karty badania dentystycznego
- Kryteria badania stomatologicznego
- Wzór checklisty do adaptacji pacjenta
- Scenariusze wizyty adaptacyjnej dla uczestników zespołów rewalidacyjno-wychowawczych
- Scenariusze wizyty adaptacyjnej dla uczniów
- Opis zadań dedykowanych osobom realizującym metodę
- Wzór karty, specyfikacja wyposażenia
- Film promocyjny