array(6) { ["headers"]=> object(WpOrg\Requests\Utility\CaseInsensitiveDictionary)#159873 (1) { ["data":protected]=> array(4) { ["date"]=> string(29) "Fri, 06 Jun 2025 04:23:34 GMT" ["server"]=> string(39) "Apache/2.4.62 (AlmaLinux) OpenSSL/3.2.2" ["content-length"]=> string(3) "196" ["content-type"]=> string(29) "text/html; charset=iso-8859-1" } } ["body"]=> string(196) "
Not Found
The requested URL was not found on this server.
" ["response"]=> array(2) { ["code"]=> int(404) ["message"]=> string(9) "Not Found" } ["cookies"]=> array(0) { } ["filename"]=> NULL ["http_response"]=> object(WP_HTTP_Requests_Response)#159977 (5) { ["data"]=> NULL ["headers"]=> NULL ["status"]=> NULL ["response":protected]=> object(WpOrg\Requests\Response)#159882 (10) { ["body"]=> string(196) "Not Found
The requested URL was not found on this server.
" ["raw"]=> string(393) "HTTP/1.1 404 Not Found Date: Fri, 06 Jun 2025 04:23:34 GMT Server: Apache/2.4.62 (AlmaLinux) OpenSSL/3.2.2 Content-Length: 196 Connection: close Content-Type: text/html; charset=iso-8859-1Not Found
The requested URL was not found on this server.
" ["headers"]=> object(WpOrg\Requests\Response\Headers)#159916 (1) { ["data":protected]=> array(4) { ["date"]=> array(1) { [0]=> string(29) "Fri, 06 Jun 2025 04:23:34 GMT" } ["server"]=> array(1) { [0]=> string(39) "Apache/2.4.62 (AlmaLinux) OpenSSL/3.2.2" } ["content-length"]=> array(1) { [0]=> string(3) "196" } ["content-type"]=> array(1) { [0]=> string(29) "text/html; charset=iso-8859-1" } } } ["status_code"]=> int(404) ["protocol_version"]=> float(1.1) ["success"]=> bool(false) ["redirects"]=> int(0) ["url"]=> string(145) "https://cdn-test.innowacjespoleczne.pl/app/public/images/innovations/6112/pexels-pixabay-279009-114f4285-1b8a-489a-8951-e0a417ecf30f-original.jpg" ["history"]=> array(0) { } ["cookies"]=> object(WpOrg\Requests\Cookie\Jar)#159872 (1) { ["cookies":protected]=> array(0) { } } } ["filename":protected]=> NULL } }Wstecz Senior – CUDER – gra o sens życia

Kategorie
O innowacji
Innowacja odpowiada na problem pogarszającego się z wiekiem społecznego funkcjonowania osób starszych, często związanego z problemami zdrowotnymi.
Innowacja odpowiada na problemy wynikające z pogarszającego się stanu psychicznego i fizycznego seniorów. W trakcie badań wyodrębniono pięć obszarów, które wymagają wzmocnienia:
Coraz słabsza kondycja fizyczna i problemy zdrowotne;
kłopoty z pamięcią, koncentracją, pogarszające się możliwości intelektualne;
ryzyko skrajnego podejścia do duchowości (depresyjność albo dewocja);
niska odporność psychiczna, słaba umiejętność przeżywania silnych emocji związanych z np. samotnością lub odchodzeniem równolatków;
Brak lub osłabienie więzi z bliskimi i/lub młodszymi osobami i niezaspokojona potrzeba bliskości sprzyjają popadaniu osób starszych w izolację społeczną. Istotą gry jest harmonijne rozwijanie postaci, czyli Cudera, w pięciu sferach (ciało, umysł, duch, emocje, relacje). Gra daje możliwość spędzania czasu w ciekawy sposób, ułatwia otwarcie się, daje poczucie przynależności, pozwala poznać siebie i innych, jest kreatywna i wpływa na poprawę jakości każdej sfery życia seniora. Przebieg gry we wszystkich wersjach jest taki sam. Gracze po kolei losują za pomocą kostki kolor talii, a później kartę z zadaniem, pytaniem lub wyzwaniem i wykonują zapisane na niej polecenie. W zależności od tego, jaki kolor ma karta, gracze po wykonaniu polecenia biorą klocek odpowiadający jej kolorowi i doczepiają go do swojego podstawowego Cudera.
Wersje gry:
z puzzlami – na początku gry każdy z graczy otrzymuje 5 drewnianych puzzli w różnych kolorach (każdy symbolizuje jedną sferę rozwoju człowieka) i dopasowując te elementy tworzy swoją podstawową postać – Cudera;
zawodnicy rozpoczynają grę bez puzzli na starcie;
same karty – są wygodne i można zabrać je wszędzie.
Gra może być realizowana z osobami z ograniczonymi możliwościami poruszania się. W takim wariancie należy jednak zrezygnować z kart i puzzli w kolorze żółtym, który odpowiada za zadania związane z ciałem i ruchem.
Osoby starsze;
opiekunowie osób starszych.
Instytucje, organizacje pozarządowe i podmioty organizujące opiekę nad osobami starszymi;
grupy formalne i nieformalne współpracujące z seniorami;
osoby, które mają seniora w swoim otoczeniu.
Karty;
wprowadzenie do gry;
instrukcja + film;
kwestionariusz dla moderatora;
scenariusze spotkań;
ankieta dla uczestników.
W wyniku współpracy autorów gry z zespołem ekspertów (psycholog, pedagog, geriatra, etyk) powstał model gry. Gra została sprawdzona przez grupę dziesięciu osób. Testy trwały cztery miesiące i pozwoliły uczestnikom poprawić relacje z innymi seniorami.
Jak wdrożyć innowację?
Moderator gry;
Osoby starsze;
opiekunowie osób starszych.
Wydruk powstałej w wyniku wdrożenia innowacji gry: puzzli i kart.
Kto za tym stoi?
Fundacja Wspierająca Wychowanie ARCHEZJA:
Telefon: 883 425 557
E-mail: [email protected]
Facebook: https://www.facebook.com/ARCHEZJA-Fundacja-Wspomagaj%C4%85ca-Wychowanie-101709946567380/
Adres korespondencyjny: ul. Władysława Łokietka 5, 32-043 Skała