array(6) { ["headers"]=> object(WpOrg\Requests\Utility\CaseInsensitiveDictionary)#159885 (1) { ["data":protected]=> array(4) { ["date"]=> string(29) "Sat, 07 Jun 2025 03:04:55 GMT" ["server"]=> string(39) "Apache/2.4.62 (AlmaLinux) OpenSSL/3.2.2" ["content-length"]=> string(3) "196" ["content-type"]=> string(29) "text/html; charset=iso-8859-1" } } ["body"]=> string(196) "
Not Found
The requested URL was not found on this server.
" ["response"]=> array(2) { ["code"]=> int(404) ["message"]=> string(9) "Not Found" } ["cookies"]=> array(0) { } ["filename"]=> NULL ["http_response"]=> object(WP_HTTP_Requests_Response)#159989 (5) { ["data"]=> NULL ["headers"]=> NULL ["status"]=> NULL ["response":protected]=> object(WpOrg\Requests\Response)#159894 (10) { ["body"]=> string(196) "Not Found
The requested URL was not found on this server.
" ["raw"]=> string(393) "HTTP/1.1 404 Not Found Date: Sat, 07 Jun 2025 03:04:55 GMT Server: Apache/2.4.62 (AlmaLinux) OpenSSL/3.2.2 Content-Length: 196 Connection: close Content-Type: text/html; charset=iso-8859-1Not Found
The requested URL was not found on this server.
" ["headers"]=> object(WpOrg\Requests\Response\Headers)#159928 (1) { ["data":protected]=> array(4) { ["date"]=> array(1) { [0]=> string(29) "Sat, 07 Jun 2025 03:04:55 GMT" } ["server"]=> array(1) { [0]=> string(39) "Apache/2.4.62 (AlmaLinux) OpenSSL/3.2.2" } ["content-length"]=> array(1) { [0]=> string(3) "196" } ["content-type"]=> array(1) { [0]=> string(29) "text/html; charset=iso-8859-1" } } } ["status_code"]=> int(404) ["protocol_version"]=> float(1.1) ["success"]=> bool(false) ["redirects"]=> int(0) ["url"]=> string(146) "https://cdn-test.innowacjespoleczne.pl/app/public/images/innovations/25567/Scena%20otwarta%20(2)-be849d9d-448b-4219-990e-0ed58b89ad9c-original.png" ["history"]=> array(0) { } ["cookies"]=> object(WpOrg\Requests\Cookie\Jar)#159884 (1) { ["cookies":protected]=> array(0) { } } } ["filename":protected]=> NULL } }Wstecz Scena otwarta. Samorzecznicy w teatrze
-be849d9d-448b-4219-990e-0ed58b89ad9c-original.png)
Kategorie
O innowacji
W teatrze brakuje twórców z niepełnosprawnością wzroku i słuchu. Sztuka tworzona przez te osoby zbyt często jest postrzegana przez pryzmat krzywdzących stereotypów i traktowana wyłącznie jako rezultat terapii zajęciowej, który nie powinien być porównywany do pracy profesjonalnych artystów. Problem polega też na braku świadomości twórców teatralnych dotyczącej potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
W ramach innowacji powstał kurs składający się z:
rocznego kursu teatralnego dla pełnosprawnych twórców teatralnych oraz twórców Głuchych i z niepełnosprawnością wzroku, a także osób Głuchych i z niepełnosprawnością wzroku zainteresowanych rozwojem artystycznym;
rezydencji artystycznej w instytucjach kultury, która pozwoli uczestnikom na wykorzystanie wiedzy i umiejętności w praktyce, poznanie działania instytucji kultury, a także zdobycie (czasem pierwszych) osiągnięć do portfolio.
Proponowane metody prowadzenia warsztatów to improwizacja, ćwiczenia ruchowe, choreograficzne, pantomima, elementarne zadania aktorskie, praca nad tworzeniem wypowiedzi artystycznej, tworzenie etiud w zespołach, działania dramaturgiczne, praca z muzyką i dźwiękiem.
Dorosłe osoby z niepełnosprawnością wzroku zainteresowane działaniami artystycznymi (w szczególności teatrem);
dorosłe osoby g/Głuche zainteresowane działaniami artystycznymi (szczególnie teatrem);
dorośli pełnosprawni artyści teatralni zainteresowani tworzeniem dostępnego teatru.
Osoby prowadzące warsztaty, w tym twórcy teatralni;
tłumacze polskiego języka migowego;
instytucje zaangażowane w testowanie modelu;
internetowe portale teatralne;
organizacje i fundacje zrzeszające osoby z niepełnosprawnością lub działające na rzecz poprawy dostępności;
wolontariusze.
Narodowy Stary Teatr w Krakowie, ul. Jagiellońska 5.
Praktyczny przewodnik (wersja drukowana i pdf);
film z realizacji warsztatów z napisami, audiodeskrypcją i tłumaczeniem na polski język migowy.
Możliwość rozwijania zainteresowań, a także otwarcia drogi do zawodowego aktorstwa;
zmniejszenie poczucia wykluczenia i dyskryminacji z powodu niepełnosprawności.
Jak wdrożyć innowację?
Osoby z grupy docelowej;
tłumacze PJM;
artyści teatralni, instruktorzy;
koordynator/ka projektu.
Przeprowadzenie warsztatów wymaga pokrycia kosztów: wynagrodzeń dla prowadzących, tłumaczy PJM oraz audiodeskrypcji, wynajmu przestrzeni, materiałów warsztatowych, materiałów informacyjno-rekrutacyjnych;
przestrzeń, w której odbywają się zajęcia, powinna być dostępna dla osób z niepełnosprawnościami;
warto również rozważyć nawiązanie partnerstwa, na przykład z organizacją reprezentującą osoby z niepełnosprawnością.