array(6) { ["headers"]=> object(WpOrg\Requests\Utility\CaseInsensitiveDictionary)#159880 (1) { ["data":protected]=> array(4) { ["date"]=> string(29) "Fri, 06 Jun 2025 04:11:35 GMT" ["server"]=> string(39) "Apache/2.4.62 (AlmaLinux) OpenSSL/3.2.2" ["content-length"]=> string(3) "196" ["content-type"]=> string(29) "text/html; charset=iso-8859-1" } } ["body"]=> string(196) "
Not Found
The requested URL was not found on this server.
" ["response"]=> array(2) { ["code"]=> int(404) ["message"]=> string(9) "Not Found" } ["cookies"]=> array(0) { } ["filename"]=> NULL ["http_response"]=> object(WP_HTTP_Requests_Response)#159984 (5) { ["data"]=> NULL ["headers"]=> NULL ["status"]=> NULL ["response":protected]=> object(WpOrg\Requests\Response)#159889 (10) { ["body"]=> string(196) "Not Found
The requested URL was not found on this server.
" ["raw"]=> string(393) "HTTP/1.1 404 Not Found Date: Fri, 06 Jun 2025 04:11:35 GMT Server: Apache/2.4.62 (AlmaLinux) OpenSSL/3.2.2 Content-Length: 196 Connection: close Content-Type: text/html; charset=iso-8859-1Not Found
The requested URL was not found on this server.
" ["headers"]=> object(WpOrg\Requests\Response\Headers)#159923 (1) { ["data":protected]=> array(4) { ["date"]=> array(1) { [0]=> string(29) "Fri, 06 Jun 2025 04:11:35 GMT" } ["server"]=> array(1) { [0]=> string(39) "Apache/2.4.62 (AlmaLinux) OpenSSL/3.2.2" } ["content-length"]=> array(1) { [0]=> string(3) "196" } ["content-type"]=> array(1) { [0]=> string(29) "text/html; charset=iso-8859-1" } } } ["status_code"]=> int(404) ["protocol_version"]=> float(1.1) ["success"]=> bool(false) ["redirects"]=> int(0) ["url"]=> string(156) "https://cdn-test.innowacjespoleczne.pl/app/public/images/innovations/3054/pexels-thisisengineering-3913019-c9fc8ed3-fd18-4d36-b010-531d05c19ed5-original.jpg" ["history"]=> array(0) { } ["cookies"]=> object(WpOrg\Requests\Cookie\Jar)#159879 (1) { ["cookies":protected]=> array(0) { } } } ["filename":protected]=> NULL } }Wstecz Aktywizacja zawodowa młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną

Kategorie
O innowacji
Osoby z niepełnosprawnościami po ukończeniu szkoły często pozostają bierne zawodowo. Może być to spowodowane:
niewłaściwym wyborem kierunku kształcenia;
brakiem możliwości właściwego zdiagnozowania;
niedostosowaniem narzędzi z zakresu doradcy zawodowego;
brakiem doradztwa zawodowego;
lękiem przed podjęciem pracy;
brakiem indywidualnego wsparcia w okresie praktyk.
Decydując o wyborze szkoły dla dzieci z niepełnosprawnościami, ich rodzice kierują się głównie bliskością miejsca zamieszkania, a nie ofertą edukacyjną placówki. Uczniowie i ich rodzice nie postrzegają szkoły jako miejsca, które przygotuje do wejścia na rynek pracy, a jedynie jako ustawowy obowiązek.
W ramach innowacji powstał podręcznik zawierający model przejścia osób z niepełnosprawnością intelektualną z etapu edukacji na rynek pracy. Stanowiska, na których zaczynać będzie pracę odbiorca bądź odbiorczyni innowacji, mają być indywidualnie dobrane przy wsparciu instruktora – „cienia”. Model przedstawia spójny system, w który zaangażowana jest szkoła specjalna, jej nauczyciele i instruktorzy, rodzice i pracodawcy. Nauczycielem/instruktorem – „cieniem” – osoby z niepełnosprawnością intelektualną może zostać ktoś, kto zna odbiorcę innowacji, jego rodziców, środowisko oraz pracodawcę. „Cień” nie monitoruje postępów osoby z niepełnosprawnością w miejscu pracy, tylko uczestniczy w wykonywaniu czynności i koryguje błędy.
Wchodzące na rynek pracy osoby z niepełnosprawnością intelektualną;
uczniowie szkół specjalnych;
podopieczni specjalnych ośrodków wychowawczych, środowiskowych domów opieki lub warsztatów terapii zajęciowej.
Ponadgimnazjalne szkoły specjalne;
ośrodki wychowawcze;
środowiskowe domy pomocy;
warsztaty terapii zajęciowej;
stowarzyszenie skupiające osoby z niepełnosprawnością;
powiatowe urzędy pracy;
pracodawcy zainteresowani przyjmowaniem do pracy absolwentów z niepełnosprawnością intelektualną;
organizacje i stowarzyszenia, które działają na rzecz osób z niepełnosprawnością.
Podręcznik zawierający model przygotowania osoby z niepełnosprawnością intelektualną w placówkach edukacji do zatrudnienia na otwartym rynku pracy.
Przygotowano osoby z niepełnosprawnością intelektualną do zatrudnienia na otwartym rynku pracy, co wspiera ich poczucie niezależności i aktywizuje je społecznie. Projekt obala szkodliwe stereotypy wykluczające OzNI z rynku pracy.
Jak wdrożyć innowację?
Instruktorzy lub nauczyciele, którzy będą pełnić rolę „cieni”;
pracodawcy chętni, by zatrudnić osobę z niepełnosprawnością intelektualną.
,,Model pracy zespołu do spraw przygotowania osoby niepełnosprawnej intelektualnie do odnalezienia się na rynku pracy w specjalnych placówkach edukacyjnych’’ w formie materiału drukowanego wraz z wersją elektroniczną oraz z narzędziami badawczymi wypracowywanymi i zweryfikowanymi w trakcie testowania;
sfinansowanie pomocy dydaktycznych i ćwiczeń, narzędzi badawczych;
organizacja praktyk wspomaganych na indywidualnie dobranych stanowiskach pracy przy wsparciu instruktora ,„cienia”;
zatrudnienie instruktora „cienia”.
Kto za tym stoi?
Stowarzyszenie Przyjaciół Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Firleju „Wodnik Szuwarek”:
Telefon: 81 857 50 16;
E-mail: [email protected]; [email protected];
Adres korespondencyjny: ul. Choiny 6, 21-136 Firlej.