array(6) { ["headers"]=> object(WpOrg\Requests\Utility\CaseInsensitiveDictionary)#159889 (1) { ["data":protected]=> array(4) { ["date"]=> string(29) "Fri, 06 Jun 2025 20:44:18 GMT" ["server"]=> string(39) "Apache/2.4.62 (AlmaLinux) OpenSSL/3.2.2" ["content-length"]=> string(3) "196" ["content-type"]=> string(29) "text/html; charset=iso-8859-1" } } ["body"]=> string(196) "
Not Found
The requested URL was not found on this server.
" ["response"]=> array(2) { ["code"]=> int(404) ["message"]=> string(9) "Not Found" } ["cookies"]=> array(0) { } ["filename"]=> NULL ["http_response"]=> object(WP_HTTP_Requests_Response)#159993 (5) { ["data"]=> NULL ["headers"]=> NULL ["status"]=> NULL ["response":protected]=> object(WpOrg\Requests\Response)#159898 (10) { ["body"]=> string(196) "Not Found
The requested URL was not found on this server.
" ["raw"]=> string(393) "HTTP/1.1 404 Not Found Date: Fri, 06 Jun 2025 20:44:18 GMT Server: Apache/2.4.62 (AlmaLinux) OpenSSL/3.2.2 Content-Length: 196 Connection: close Content-Type: text/html; charset=iso-8859-1Not Found
The requested URL was not found on this server.
" ["headers"]=> object(WpOrg\Requests\Response\Headers)#159932 (1) { ["data":protected]=> array(4) { ["date"]=> array(1) { [0]=> string(29) "Fri, 06 Jun 2025 20:44:18 GMT" } ["server"]=> array(1) { [0]=> string(39) "Apache/2.4.62 (AlmaLinux) OpenSSL/3.2.2" } ["content-length"]=> array(1) { [0]=> string(3) "196" } ["content-type"]=> array(1) { [0]=> string(29) "text/html; charset=iso-8859-1" } } } ["status_code"]=> int(404) ["protocol_version"]=> float(1.1) ["success"]=> bool(false) ["redirects"]=> int(0) ["url"]=> string(161) "https://cdn-test.innowacjespoleczne.pl/app/public/images/innovations/26150/Zrzut%20ekranu%202024-07-17%20125133-0033fa76-1075-46e8-9c5b-6491ea865200-original.png" ["history"]=> array(0) { } ["cookies"]=> object(WpOrg\Requests\Cookie\Jar)#159888 (1) { ["cookies":protected]=> array(0) { } } } ["filename":protected]=> NULL } }Wstecz Fakultet: Wiedza Pokoleń lub Wiedza na Pokolenia

Kategorie
O innowacji
Ograniczona dostępność do nowych technologii cyfrowych osób starszych z ograniczoną mobilnością i/lub percepcją;
trudności w korzystaniu z urządzeń elektronicznych, aplikacji czy platform internetowych ze względu na brak umiejętności, wiedzy lub z powodu obaw związanych z korzystaniem z technologii;
izolacja cyfrowa, w której osoby starsze mogą się znaleźć z powodu braku możliwości pełnego uczestnictwa w życiu społeczności cyfrowej, co obejmuje komunikację z rodziną i znajomymi, dostęp do informacji, usług czy rozrywek online;
brak interakcji między pokoleniami i utrwalanie stereotypów;
powolne zanikanie przekazywania doświadczeń pomiędzy generacjami.
W ramach innowacji powstała metoda, która łączy elementy edukacyjne i grywalizacyjne z interaktywnymi ćwiczeniami oraz wsparciem ze strony młodzieży szkolnej. Dzięki temu innowacja umożliwia osobom starszym z ograniczeniami percepcji i/lub mobilności skuteczną naukę korzystania z technologii cyfrowych. To daje im szansę na aktywne uczestnictwo w środowisku cyfrowym, zachowanie łączności z bliskimi oraz poszerzenie swoich doświadczeń. Innowacja skupia się na spotkaniach osób starszych z osobami młodymi oraz omawianiu razem danego zagadnienia.
Innowacja służy osobom starszym z ograniczoną mobilnością lub/i percepcją.
Szkoły ponadpodstawowe;
uniwersytety trzeciego wieku;
parafie;
ośrodki kultury;
miejsca działalności lokalnej;
biblioteki;
wszystkie podmioty czy organizacje wspierające osoby starsze.
Produktem powstałym w wyniku testowania jest metoda wykorzystująca elementy gamifikacji.
Podniesienie poziomu umiejętności cyfrowych;
wzrost samodzielności i zaangażowania społecznego;
redukcja izolacji osób starszych w świecie cyfrowym;
podniesienie samooceny i poczucia własnej wartości;
stworzenie więzi między pokoleniami;
poprawa jakości życia.
Testowanie potwierdziło skuteczność zajęć grywalizacyjnych podtrzymujących motywację. Bardzo pozytywnie oceniono udział w zajęciach, a za najbardziej cenne uznano: postęp podczas zajęć grywalizacyjnych; dumę i radość z odkrycia swoich możliwości i talentów (w tym twórczych), możliwość wyjścia z domu, spotkania z młodzieżą, nawiązanie znajomości z osobami o różnych zainteresowaniach, przełamanie lęków i ograniczeń związanych z używaniem aplikacji.
Jak wdrożyć innowację?
Wolontariusze (młodzież szkolna);
osoby starsze.
Do wdrożenia innowacji niezbędne są urządzenia elektroniczne, na których będą mogli działać uczestnicy programu (tj. komputer, telefon komórkowy, tablet), a także dostęp do Internetu.