array(6) { ["headers"]=> object(WpOrg\Requests\Utility\CaseInsensitiveDictionary)#159877 (1) { ["data":protected]=> array(4) { ["date"]=> string(29) "Fri, 06 Jun 2025 04:20:51 GMT" ["server"]=> string(39) "Apache/2.4.62 (AlmaLinux) OpenSSL/3.2.2" ["content-length"]=> string(3) "196" ["content-type"]=> string(29) "text/html; charset=iso-8859-1" } } ["body"]=> string(196) "
Not Found
The requested URL was not found on this server.
" ["response"]=> array(2) { ["code"]=> int(404) ["message"]=> string(9) "Not Found" } ["cookies"]=> array(0) { } ["filename"]=> NULL ["http_response"]=> object(WP_HTTP_Requests_Response)#159981 (5) { ["data"]=> NULL ["headers"]=> NULL ["status"]=> NULL ["response":protected]=> object(WpOrg\Requests\Response)#159886 (10) { ["body"]=> string(196) "Not Found
The requested URL was not found on this server.
" ["raw"]=> string(393) "HTTP/1.1 404 Not Found Date: Fri, 06 Jun 2025 04:20:51 GMT Server: Apache/2.4.62 (AlmaLinux) OpenSSL/3.2.2 Content-Length: 196 Connection: close Content-Type: text/html; charset=iso-8859-1Not Found
The requested URL was not found on this server.
" ["headers"]=> object(WpOrg\Requests\Response\Headers)#159920 (1) { ["data":protected]=> array(4) { ["date"]=> array(1) { [0]=> string(29) "Fri, 06 Jun 2025 04:20:51 GMT" } ["server"]=> array(1) { [0]=> string(39) "Apache/2.4.62 (AlmaLinux) OpenSSL/3.2.2" } ["content-length"]=> array(1) { [0]=> string(3) "196" } ["content-type"]=> array(1) { [0]=> string(29) "text/html; charset=iso-8859-1" } } } ["status_code"]=> int(404) ["protocol_version"]=> float(1.1) ["success"]=> bool(false) ["redirects"]=> int(0) ["url"]=> string(154) "https://cdn-test.innowacjespoleczne.pl/app/public/images/innovations/27184/dziewczyny%20rz%C4%85dz%C4%85-ac854863-2f67-4f39-a3c4-5337ab0aca24-original.jpg" ["history"]=> array(0) { } ["cookies"]=> object(WpOrg\Requests\Cookie\Jar)#159876 (1) { ["cookies":protected]=> array(0) { } } } ["filename":protected]=> NULL } }Wstecz Dziewczyny rządzą

Kategorie
O innowacji
Kwestie stereotypowego postrzegania w społeczeństwie ról kobiet oraz częste przekonanie, że nie powinny one angażować się w politykę i że nie znają się na niej, przyczyniają się do sytuacji, w której nastolatki nie planują zajmować w przyszłości stanowisk zarządczych. Nastoletnim dziewczynom brakuje wzorców kobiet działających w obszarze zarządzania czy podejmowania istotnych decyzji. Jednocześnie w szkole brakuje przestrzeni na ćwiczenie umiejętności wystąpień publicznych czy krytycznego myślenia.
Innowacja w postaci gry, która polega na stworzeniu środowiska promującego równość płci poprzez przydzielenie kobietom roli przywódczej w symulacji zarządzania samorządem lokalnym. Głównymi aspektami innowacji są:
promowanie równouprawnienia;
tworzenie przestrzeni do wyrażania siebie;
rozwijanie umiejętności decyzyjnych;
kreatywne podejście do nauki;
refleksja nad efektami działań.
Gra dla młodzieży w wieku 12-18 lat, dedykowana młodym kobietom. Szczególnie pożądane jest popularyzowanie gry wśród młodzieży zamieszkującej małe miasta czy wsie.
Placówki edukacyjne i oświatowe – szkoły, świetlice środowiskowe itd.;
NGO działające na rzecz młodzieży;
biblioteki;
domy kultury;
młodzieżowe rady.
Gra, która zawiera planszę, 24 karty, 24 karty z podpowiedziami, źródła do każdego pola obszaru (podcasty, cytaty, wywiady, czy wiesz, że…), poszerzające wiedzę graczy i graczek; karty wolny mikrofon;
instrukcja do gry z informacjami dla graczy/graczek;
instrukcja dla moderatorki, zawierająca specyfikację roli moderatorki, wskazówki, kluczowe wytyczne, aspekty organizacyjne, manual wystąpień, kartę inspiracyjną do własnego działania w swoim mieście.
W ramach innowacji zorganizowano 3 spotkania w 3 różnych szkołach, 4 spotkania w siedzibie fundacji, spotkanie w gronie międzynarodowym: gra 3 grup jednocześnie. W trakcie obserwacji uczestników i uczestniczek gry widoczne było ich zaangażowanie. Deklarowali, że narzędzie jest ciekawe, zachęca grupę do zabawy. Uczestnicy testowania aktywnie brali udział w wyciąganiu wniosków z rozgrywki, chętnie dzielili się swoimi obserwacjami, szczególnie istotnym rezultatem była widoczna refleksja młodzieży na temat faktycznej działalności w samorządach.
,,Gra jest super! Te role są ciekawe i zadania rozwijają wyobraźnię, podoba mi się, że każda z nas się wypowiadała! Dzięki temu było tak angażująco. Robienie wizytówek pozwoliło fajnie się wczuć w rolę od początku. Podoba mi się, że sama mogę wybrać imię i nazwisko.”
„Gdyby byli tu chłopcy z naszej klasy, bałabym się zgłosić na przewodniczącą. Fajnie jest to ćwiczyć w takim znajomym gronie.”
„MŁODZIEŻ ZASŁUGUJE NA ZAUFANIE Z NASZEJ STRONY/ZAUFAJMY MŁODZIEŻY!” - kilkukrotnie powtarzane zdanie w trakcie rozgrywki, kiedy wcielały się w postaci Rady (dorosłych!).
Gra pozytywnie wpływa na kształtowanie różnorodnych umiejętności – przemawiania, formułowania argumentów, podejmowania decyzji czy wypracowania kompromisów.
Istotne jest, że zarówno dziewczyny poznają siebie w pełnieniu roli liderskich, ale także w rolach zarządczych widzą je inni współgracze – w szczególności chłopcy. Gra jest elastyczna, można wykorzystywać ją w różnych przestrzeniach w pracy z młodzieżą, dostosowując jej przebieg do potrzeb grupy.
Jak wdrożyć innowację?
Opiekun lub opiekunka wspierający grupę w trakcie rozgrywki;
osoby z grupy docelowej.
Wydruk gry;
zapewnienie graczom bezpiecznej przestrzeni w kontekście miejsca organizacji rozgrywki, jak i doboru uczestników grupy, w której będzie ona realizowana;
szczególnie istotne jest, aby grę wykorzystywać wśród młodzieży zamieszkującej mniejsze miejscowości, wsie.
Kto za tym stoi?
Paulina Woykowska:
E-mail: [email protected];
Agata Woykowska:
E-mail: [email protected];
Regionalny Inkubator Innowacji Społecznych;
E-mail: [email protected], [email protected], [email protected].