array(6) { ["headers"]=> object(WpOrg\Requests\Utility\CaseInsensitiveDictionary)#159871 (1) { ["data":protected]=> array(4) { ["date"]=> string(29) "Fri, 06 Jun 2025 04:37:22 GMT" ["server"]=> string(39) "Apache/2.4.62 (AlmaLinux) OpenSSL/3.2.2" ["content-length"]=> string(3) "196" ["content-type"]=> string(29) "text/html; charset=iso-8859-1" } } ["body"]=> string(196) "
Not Found
The requested URL was not found on this server.
" ["response"]=> array(2) { ["code"]=> int(404) ["message"]=> string(9) "Not Found" } ["cookies"]=> array(0) { } ["filename"]=> NULL ["http_response"]=> object(WP_HTTP_Requests_Response)#159975 (5) { ["data"]=> NULL ["headers"]=> NULL ["status"]=> NULL ["response":protected]=> object(WpOrg\Requests\Response)#159880 (10) { ["body"]=> string(196) "Not Found
The requested URL was not found on this server.
" ["raw"]=> string(393) "HTTP/1.1 404 Not Found Date: Fri, 06 Jun 2025 04:37:22 GMT Server: Apache/2.4.62 (AlmaLinux) OpenSSL/3.2.2 Content-Length: 196 Connection: close Content-Type: text/html; charset=iso-8859-1Not Found
The requested URL was not found on this server.
" ["headers"]=> object(WpOrg\Requests\Response\Headers)#159914 (1) { ["data":protected]=> array(4) { ["date"]=> array(1) { [0]=> string(29) "Fri, 06 Jun 2025 04:37:22 GMT" } ["server"]=> array(1) { [0]=> string(39) "Apache/2.4.62 (AlmaLinux) OpenSSL/3.2.2" } ["content-length"]=> array(1) { [0]=> string(3) "196" } ["content-type"]=> array(1) { [0]=> string(29) "text/html; charset=iso-8859-1" } } } ["status_code"]=> int(404) ["protocol_version"]=> float(1.1) ["success"]=> bool(false) ["redirects"]=> int(0) ["url"]=> string(139) "https://cdn-test.innowacjespoleczne.pl/app/public/images/innovations/27182/dotyk%20muzyki-521ed15e-e69a-4f1d-bf0a-cf6dec3a78b9-original.jpg" ["history"]=> array(0) { } ["cookies"]=> object(WpOrg\Requests\Cookie\Jar)#159870 (1) { ["cookies":protected]=> array(0) { } } } ["filename":protected]=> NULL } }Wstecz Dotyk Muzyki

Kategorie
O innowacji
Brak materiałów edukacyjnych umożliwiających edukację muzyczną osób z niepełnosprawnością wzroku;
brak odpowiedniego przygotowania kadry pedagogicznej do pracy z osobami niewidomymi w ramach edukacji muzycznej;
potrzeba zwiększenia świadomości w zakresie percepcji osób z niepełnosprawnością wzroku i adekwatnej odpowiedzi na ich potrzeby;
utrudniony dostęp do brajlowskich zbiorów nutowych oraz ich czasochłonne przygotowanie. Brajlowski zapis nutowy jest skomplikowany i nie jest tożsamy z notacją, którą posługują się muzycy widzący, co wzmaga wykluczenie ze środowiska osób niewidomych zainteresowanych muzyką.
W ramach innowacji przygotowane zostały różne formy wydruku nut na różnych materiałach. Zapisy te zostały sprawdzone i przetestowane zarówno przez osoby niewidome znające zapis brajlowski, jak i takie, które z tego zapisu w ogóle nie korzystają. W ramach innowacji opracowany został podręcznik ,,Dotyk muzyki”, w którym zawarto m.in. ćwiczenia przygotowujące osobę, która zdecydowała się na prowadzenie zajęć, do korzystania z innowacji i oswajające ze sposobem percepcji osób niewidomych.
Osoby niewidome w każdym wieku, z zainteresowaniami muzycznymi, chcące korzystać z zapisu nutowego;
zarówno amatorzy, jak i osoby zawodowo związane z muzyką.
Nauczyciele pracujący w szkołach muzycznych, akademiach muzycznych, placówkach edukacyjnych czy kulturalnych;
ośrodki szkolne dla dzieci niewidomych;
organizacje pozarządowe i centra kultury działające na rzecz osób z dysfunkcją wzroku.
Wrocław
Podręcznik;
zestawy ćwiczeniowe;
instrukcja i warsztat pracy;
repozytorium plików.
Wszyscy uczestnicy testowania (20 spotkań warsztatowych z wykorzystaniem nut) potrafili samodzielnie odczytać głosowo zapis nutowy 3D;
powstały zaplanowane produkty, tj. podręcznik, konspekty zajęć oraz pliki do druku nut w technologii 3D;
osoby niewidome zyskały szansę rozwoju swoich pasji muzycznych.
Innowacja ma wysoką wartość merytoryczną – umożliwia osobom niewidomym naukę zapisu nutowego, którym posługują się widzący muzycy. W rozwiązaniu i w trakcie jego testowania zwracano szczególną uwagę na kwestię dostępności narzędzia, jak i sposobu organizacji zajęć. W trakcie pracy nad rozwiązaniem zauważano dodatkowe potrzeby uczestników, np. organizacja zajęć z wykorzystaniem elementów ruchu. Wystąpiły także bariery mentalne wśród uczestników, np. lęk przed zmianą funkcjonującej notacji brajlowskiej, który może być skutkiem wykluczenia osób niewidomych ze środowiska muzycznego. W związku z tym wprowadzanie inkluzywnych narzędzi, takich jak nuty 3D, okazało się szczególnie pożądane.
Jak wdrożyć innowację?
Osoba z doświadczeniem pedagogicznym, posiadająca umiejętności płynnego i sprawnego czytania głosem czarnodrukowego zapisu muzycznego;
osoby z grupy docelowej.
Dostępna sala, dobrze skomunikowana;
wydruk zestawu nut w technologii 3D dla każdego z uczestników;
opcjonalnie instrumenty.