array(6) { ["headers"]=> object(WpOrg\Requests\Utility\CaseInsensitiveDictionary)#159854 (1) { ["data":protected]=> array(4) { ["date"]=> string(29) "Fri, 06 Jun 2025 03:46:10 GMT" ["server"]=> string(39) "Apache/2.4.62 (AlmaLinux) OpenSSL/3.2.2" ["content-length"]=> string(3) "196" ["content-type"]=> string(29) "text/html; charset=iso-8859-1" } } ["body"]=> string(196) "
Not Found
The requested URL was not found on this server.
" ["response"]=> array(2) { ["code"]=> int(404) ["message"]=> string(9) "Not Found" } ["cookies"]=> array(0) { } ["filename"]=> NULL ["http_response"]=> object(WP_HTTP_Requests_Response)#159958 (5) { ["data"]=> NULL ["headers"]=> NULL ["status"]=> NULL ["response":protected]=> object(WpOrg\Requests\Response)#159863 (10) { ["body"]=> string(196) "Not Found
The requested URL was not found on this server.
" ["raw"]=> string(393) "HTTP/1.1 404 Not Found Date: Fri, 06 Jun 2025 03:46:10 GMT Server: Apache/2.4.62 (AlmaLinux) OpenSSL/3.2.2 Content-Length: 196 Connection: close Content-Type: text/html; charset=iso-8859-1Not Found
The requested URL was not found on this server.
" ["headers"]=> object(WpOrg\Requests\Response\Headers)#159897 (1) { ["data":protected]=> array(4) { ["date"]=> array(1) { [0]=> string(29) "Fri, 06 Jun 2025 03:46:10 GMT" } ["server"]=> array(1) { [0]=> string(39) "Apache/2.4.62 (AlmaLinux) OpenSSL/3.2.2" } ["content-length"]=> array(1) { [0]=> string(3) "196" } ["content-type"]=> array(1) { [0]=> string(29) "text/html; charset=iso-8859-1" } } } ["status_code"]=> int(404) ["protocol_version"]=> float(1.1) ["success"]=> bool(false) ["redirects"]=> int(0) ["url"]=> string(154) "https://cdn-test.innowacjespoleczne.pl/app/public/images/innovations/20806/Asystent%20studenta%20z%20ASD-9809e747-3b37-44d8-b9a5-931c916c6e67-original.jpg" ["history"]=> array(0) { } ["cookies"]=> object(WpOrg\Requests\Cookie\Jar)#159853 (1) { ["cookies":protected]=> array(0) { } } } ["filename":protected]=> NULL } }Wstecz Asystent studenta z ASD

Kategorie
O innowacji
Według badań przeprowadzonych m.in. przez rzecznika Praw Obywatelskich studenci z niepełnosprawnościami psychicznymi są praktycznie niewidoczni na uczelniach wyższych, a ich specjalne potrzeby rzadko są brane pod uwagę w działaniach na rzecz zapewnienia równego dostępu do nauki. Dzieje się tak dlatego, że studenci neuronietypowi często unikają zauważania, starając się uniknąć negatywnych reakcji otoczenia oraz stygmatyzacji. Rzadko też korzystają z usług biur ds. osób z niepełnosprawnościami, próbując radzić sobie na swoich wydziałach samodzielnie lub z pomocą swoich bliskich. W związku z tym, wielu z tych studentów zostaje bez wsparcia i często rezygnuje z kontynuowania nauki.
Opis innowacji przed skalowaniem znajduje się tutaj.
W ramach projektu zaoferowano studentom i studentkom z ASD poradnictwo oraz usługi asystenckie. Zakres i częstotliwość wsparcia ustalana jest indywidualnie i może dotyczyć różnych obszarów związanych ze studiowaniem, np. załatwianie spraw w dziekanacie, poruszanie się po mieście, relacje z osobami prowadzącymi zajęcia, planowanie nauki oraz czasu wolnego. Korzystanie ze wsparcia nie wymaga orzeczenia o niepełnosprawności i diagnozy spektrum zaburzeń autystycznych. Każda studentka i każdy student, którzy podejrzewają u siebie ASD, mogą wziąć udział w projekcie i otrzymać wsparcie. W ramach projektu prowadzone są również prace nad rozpowszechnieniem wiedzy o spektrum zaburzeń autystycznych.
Studenci oraz osoby zakwalifikowane do rozpoczęcia studiów, którzy w okresie ostatnich 5 lat korzystały (bądź korzystają aktualnie) z pomocy specjalistycznej, psychologicznej bądź też są pod opieką organizacji zrzeszającej osoby z ASD.
Uczelnie wyższe.
Raport końcowy;
model asystenta studenta z ASD;
scenariusz warsztatu
szkoleniowego dla przyszłych asystentów;
materiały informacyjne skierowane do studentów i pracowników uczelni.
W ramach testowania udało się realnie poprawić sytuację wielu studentów ze spektrum autyzmu. 79 studentów z ASD otrzymało wsparcie w komunikacji ze środowiskiem akademickim, co pomogło zrekompensować ich trudności społeczne i ograniczyć zakłócenia w procesie studiowania. U 68 nastąpił wzrost kompetencji społecznych i umiejętności radzenia sobie w życiu zawodowym. Przyczyniło się to do zwiększenia pewności siebie i poziomu samodzielności osób z ASD.
W czasie trwania projektu 42 osoby zdobyły wiedzę w zakresie lidera adwokata studenta z ASD. Powstało też 48 sieci adwokatów studentów z ASD.
Kto za tym stoi?
Tel.: 61 859 59 00;
E-mail: [email protected];
Strona: www.dga.pl;
Adres korespondencyjny: ul. Towarowa 35, 61-896 Poznań.
Pliki do pobrania
- Kryteria autystycznego spektrum - dr Mirosława Kanar
- O dorosłości w spektrum autyzmu - dr Mirosława Kanar
- O autystycznej ścieżce rozwojowej - dr Mirosława Kanar
- O terapii i wsparciu rozwoju - dr Mirosława Kanar
- O trudnych wyzwaniach dorosłości - dr Mirosława Kanar
- O komunikacji z perspektywy osób autystycznych - Weronika Janiak
- O komunikacji z perspektywy pedagogicznej - dr Mirosława Kanar
- O spektrum autyzmu z perspektywy osoby autystycznej - Anna Majchrzak
- Autyzm na studiach - spektrum wyzwań - Weronika Janiak
- O komunikacji osób w spektrum autyzmu z perspektywy doświadczeń - Anna Janiak
- O publikacjach o spektrum autyzmu - Weronika Janiak
- Inaczej o autyzmie - Anna Janiak
- O spektrum autyzmu z perspektywy pasjonatki - Maria Lena Stube
- O komunikacji o autyzmie z perspektywy symboli - Anna Janiak
- W komunikacji wszystko ma znaczenie - dr Marta Wrześniewska-Pietrzak
- Komunikacja w spektrum autyzmu - o komunikacji od podstaw
- Komunikacyjne kody, klucze i wytrychy - Anna Janiak
- Jak myślimy tak mówimy - Anna Janiak
- Inspi(aspi)racje - Weronika Janiak
- Autyzm z perspektywy pedagogicznej i społecznej - dr Mirosława Kanar
- Spektrum przemocy - dr Mirosława Kanar
- Autyzm - stereotypy - dr Mirosława Kanar
- Świadomość społeczna - dr Mirosława Kanar
- Gdzie szukać inspiracji w komunikacji o spektrum autyzmu - Anna Janiak
- O projekcie Asystent studenta z ASD realizowanym przez firmę DGA i Fundację Sowelo - Hanna Łęcka
- Autyzm na studiach - spektrum wyzwań - Studia neuroróżnorodne - Anna Janiak
- O projekcie Asystent studenta z ASD z perspektywy liderów asystentów uczestniczących w projekcie
- Tłumacz, adwokat, asystent - Anna Janiak
- Podręcznik dobrych praktyk